Digitale basisvaardigheden
2.1.1) Hardware
Diverse hardware benoemen, aansluiten en bedienen
De volgende hardware gebruik ik standaard tijdens mijn lessen:
- Digibord
- Beamer
- MacBook Pro
- Diverse laptops van de leerlingen
De volgende hardware gebruik ik geregeld tijdens mijn lessen:
- Video camera
- micro:bits
- Mobiele telefoon
We hebben op het Alfa-college maar een paar echte digiborden. Veel vaker hangen in lokalen beamers. Met een HDMI-kabel of een DVI-kabel koppel ik mijn laptop aan het digibord of de beamer. Wanneer ik de DVI-kabel moet gebruiken, gebruik ik een verloopstekker aangezien mijn MacBook geen DVI-poort heeft.
De volgende hardware gebruik ik om mijn lessen voor te bereiden:
- MacBook Pro
- Samsung telefoon
- iPhone
- micro:bits
Mijn telefoon gebruik ik om ‘eenvoudige’ foto’s te maken. De iPhone van mijn levensgezel gebruik ik om korte filmpjes te maken. Mijn telefoon kan ik met een verloopstekker van mini-usb naar usb aan mijn computer koppelen. Voor de iPhone heb ik geen speciale kabel nodig aangezien ik eenvoudig via AirDrop bestanden kan delen. De micro:bit is nodig voor mijn lessen. Ik kan deze met een usb-stekker aan mijn MacBook koppelen. Op eenzelfde manier kan de student de micro:bit aan de eigen laptop koppelen.
2.2.1) Basisvaardigheden
Algemene kennis van ICT
Bekijk het aantal boeken dat ik de afgelopen jaren voor senioren geproduceerd heb… het is voor mij geen enkel probleem om mijn leerlingen voor te lichten over veilig gebruik van de computer (back-ups, virus-, spam- en phishing preventie, sterke wachtwoorden.)
Zoals eerder al beschreven ken ik verschillende cloud-diensten zoals SharePoint, Google Drive, Dropbox, WeTransfer. Mijn directe collega’s zijn zich goed van de gevaren bewust maar mocht dit nodig zijn dan kan ik mijn collega’s de mogelijkheden en risico’s uitleggen.
De MacBook Pro kent geen geheimen. Ik kan software en hardware installeren op mijn computer. Maar ook op Windows-computers en (al is deze kennis wat roestig) Linux-computers. Eventuele updates voor de software downloaden en installeren is geen probleem. Het is geen enkel probleem om studenten of collega’s te helpen met het installeren van hardware of software op Windows-computers. Uitleg geven over waar studenten materiaal vinden of uitleggen waar studenten hun uitgewerkte materiaal kunnen opslaan is dagelijks werk voor me.
In de boeken speciaal voor senioren laat ik mijn lezers al zien wat gangbare bestandsextensies zijn en leer ik de lezer hoe je de bestandsextensies kunt tonen (binnen een Windows-omgeving) en met welk programma een bestand is te openen. De studenten van onze opleiding zijn digivaardig, zij pikken mijn uitleg eenvoudig op.
Op mijn computer hanteer ik een logische mappenstructuur. Studenten kan ik begeleiden de eigen mappenstructuur op orde te houden. Dit wordt met de intrede van de tabblad een steeds zwaardere taak. Jongeren weten door het vele gebruik van de tabblads niet meer hoe mappenstructuren worden opgebouwd. Ze weten vaak niet waar documenten blijven.
2.2.2) Softwarematig samenwerken
Effectief samenwerken en communiceren
In het onderdeel Collegiaal samenwerken hebt u wellicht al gelezen dat het ICT-team via AlfaConnect (SharePoint) bestanden onderling deelt. Binnen het BPV-coördinaat gebruiken we natuurlijk ook SharePoint en delen bestanden ook via GoogleDrive. Het ICT-team heeft af en toe een vergadering met behulp van FaceTime of Skype.
2.2.3) Kantoortoepassingen
Standaard kantoortoepassingen hebben geen geheimen
Bij het nakijken van verslagen gebruik ik binnen Word de redigeerfunctie om leerlingen feedback te geven. Ik leer mijn studenten om zo veel mogelijk de functionaliteiten van Word te gebruiken. Bij een verslag hoort een automatisch gegenereerde inhoudsopgave en soms ook een index en een bronnenlijst.
Het maakt mij niet uit om cijfers uit te rekenen in Microsoft Excel, Numbers of Google Spreadsheet. Het gebruik van eenvoudige formules is in deze drie programma’s echt niet moeilijk. In de drie genoemde (online) programma’s kun je ook eenvoudig gegevens visueel tonen in een grafiek of een diagram.
2.2.4) Presentatie tools
Lesondersteuning middels presentaties
Tijdens mijn praktijkonderzoek ga ik gebruik maken van een online enquête. Waarschijnlijk ga ik Google Formulieren gebruiken.
Mijn lessen ondersteun ik meestal met een Keynote. Van deze Keynote maak ik een filmpje en een pdf-je. Het filmpje plaats ik op YouTube en het pdf-je plaats ik op onze ELO (Moodle).
2.2.5) Verplichte tools
Verplichte tools zijn geen probleem
Zoals al een paar maal gemeld maak ik actief gebruik van de ELO van school (Moodle). Naast de ELO hanteren we ook een leerlingvolgsysteem namelijk Eduarte. Absenties, cijfers, speciale aantekeningen en speciale contracten worden in Eduarte bijgehouden. Een student kan zelf een groot deel van de informatie inzien. Zodra cijfers zijn ingevoerd is dat op de Eduarte-app zichtbaar. Absentiemeldingen zijn ook zichtbaar op de app. Sommige klassen zien ook BPV-gerelateerde zaken.
Ook dit digitale portfolio is een bewijs van mijn kunnen binnen deze indicator.
2.2.6) Educatieve tools
Educatieve tools zijn bruikbaar
Ter voorbereiding van het leren programmeren in het eerste studiejaar maken de studenten een account aan op https://www.robomindacademy.com. Met mijn docentenaccount kan ik precies bijhouden hoe de studenten vorderen. In principe spreekt de online ‘game’ voor zich, echter lopen studenten soms vast. Ik kan dan de student helpen met mijn uitwerking die online ik zelf gemaakt heb en ook online opgeslagen is.
2.2.7) Digitaal beeld
Digitaal beeldmateriaal is bruikbaar
Zie de boeken die ik de afgelopen jaren over het onderwerp foto’s en video’s gepubliceerd heb. Ik weet hoe je niet-digitale foto’s kunt inscannen, kunt verbeteren en kunt publiceren op diverse kanalen. Ook teksten inscannen naar digitale tekst is geen probleem mits je de juiste scanner(software) hebt. Met Acrobat Pro kun je de meeste teksten die in pdf-jes staan bewerken. Acrobat Pro ontbreekt niet op mijn computer.
Met mijn telefoon en mijn digitale videocamera’s kan ik digitale foto’s en digitale video’s maken. Het beeldmateriaal kopiëren van mijn telefoon en digitale videocamera naar mijn computer die ik in enkele minuten. Het verwerken van beeldmateriaal naar een praktische video doe ik met ScreenFlow. ScreenFlow is zo ingesteld dat ik met een enkele druk op de juiste knop een bewerkte film kan publiceren op mijn YouTube-kanaal.
2.2.8) Online toetsen
Het kan nuttig zijn: online toetsen
Op dit moment experimenteer ik met Socrative en gebruik ik af en toe Kahoet. Opdrachten die jongelui moeten inleveren, leveren ze nu meestal in via Moodle. Ook digitale toetsen worden via Moodle gepubliceerd en dus ingeleverd. Nadeel van online toetsen is dat er echt heel veel vragen gemaakt moeten worden die random aan leerlingen getoond worden om een goed beeld te krijgen van wat de student in een periode heeft geleerd. Tijdsdruk moet een onderdeel zijn van het toetsen. Omdat de studenten op een eigen computer werken is het eigenlijk niet goed te controleren of er naast de toets ook nog ander materiaal open ligt.
Een groot voordeel van het digitaal toetsen is dat becijfering vaak bijna automatisch kan. Je bent veel minder tijd kwijt met het nakijken van het werk.
Leerlingen maken vragen voor een Kahoot. Ze vouwen vliegtuigjes om de A4-papieren bij mij te krijgen. Tijdens het gooien film ik dit moment. Mijn telefoon sluit ik aan op laptop. De gemaakte foto’s en filmpjes download ik naar de map Mijn documenten. Ik laat tijdens het interview zien hoe ik een beamer of een digitaal schoolbord om mijn laptop aansluit.
2.3.1) Storingen
Storingen zijn geen probleem
Ik weet wat ik moet doen als:
- het beeld van de computer niet op de beamer of het digibord verschijnt
- het downloaden van updates en het installeren wilt uitstellen
- een applicatie vastloopt
- het licht te scherp brandt in mijn klaslokaal (universele afstandsbediening)
- de beamer op zo’n manier is opgehangen dat ik niet bij het knoppenpaneel kan (universele afstandsbediening)